Essayah huolissaan digisyrjäytymisestä: ”Sote-keskuksiin seniorilinja”

29.4.2018 klo 10:57 Kotimaa Merja Eräpolku

KD:n puheenjohtaja Sari Essayah kantaa huolta ikäihmisten digisyrjäytymisestä. Samalla kun erilaisten palvelujen sähköistyminen nopeuttaa palveluja ja tuo niitä helpommin ulottuville, syntyy toisaalta vaikeuksia etenkin ikääntyneille.

– Tarvitsemme sote-keskuksiin seniorilinjan, puhelinnumeron, jossa ihminen vastaa ihmiselle ja auttaa avun tarvitsijaa palvelujen saamisessa. Se on inhimillistä ja oikein, totesi Essayah sunnuntaina Porissa.

Monet puhelimitse saatavat palvelut edellyttävät soittajalta älypuhelimen käyttöosaamista ja monivalintaisia hallintatehtävistä suoriutumista, ennen kuin voi saada palvelua.

– On kohtuutonta, että vanhukselle palvelujen saamisen edellytyksenä on tietoteknisten taitojen hallintaa.

Tarvitsemme sote-keskuksiin seniorilinjan, puhelinnumeron, jossa ihminen vastaa ihmiselle ja auttaa avun tarvitsijaa palvelujen saamisessa.

Essayah’n mielestä vanhustenhuollon kriisiytyminen on yksi yhteiskuntamme suurimpia huolenaiheita. Vanhustenhoidon kokonaistilanne heikkenee nopeasti ikäihmisten määrän voimakkaasti kasvaessa. Palvelujen määrää ja laatua ei ole saatu lisättyä tarpeiden voimakkaasti kasvettua.

–  Meillä on iso inhimillisyysvaje vanhustenhuollossa. Sekä kotihoitoon että laitoksiin on saatava lisää henkilökuntaa. Tällä hetkellä kärsivät niin hoidettavat kuin hoitajatkin, joista monet pohtivat työpaikan vaihtamista.

– Palveluasumista ja tehostettua palveluasumista on oltava tarjolla silloin, kun kotihoito ei enää riitä. Esitämme laajamittaisen ja joustavan asiakassetelijärjestelmän käyttöönottoa vanhuspalveluissa, jotta ikäihmiset voisivat nykyistä paremmin hankkia tarvitsemiaan palveluja. Omaishoidon tuki tulee sisällyttää henkilökohtaiseen budjettiin, Essayah mainitsee esimerkkejä Kristillisdemokraattien ehdotuksista.

Hän vieraili sunnuntaina 29.4. Kristillisdemokraattien 60-vuotisjuhlan maakuntakiertueen mukana Porin Piha-, puutarha- ja rakennusmessuilla.

Ylös