Östman Ylivieskassa: – Ilmastokeskustelusta on tullut asemasota fossiilisten polttoaineiden ja liikenteen sähköistämisen välillä

29.3.2019 klo 13:54 Politiikka Kristiina Kunnas

Kristillisdemokraattien Peter Östman vierailee Ylivieskan Ryskypäivillä. Hän ihmetteli puheessaan realismin puutetta esityksessä polttomoottorien kieltämiseksi.

Vaasan vaalipiirin kansanedustaja ja kolmannelle kaudelle eduskuntaan pyrkivä Peter Östman kiertää vaalipiiriään, mutta vierailee myös naapurissa. Ylivieskan Ryskypäivillä hän ihmetteli realismin puutetta innossa kieltää polttomoottorit.

– Myös polttomoottoriteknologian kehittämiseen panostetaan, Östman muistuttaa.

Liikenne- ja viestintäministeriön johtama liikenteen ilmastopolitiikan asiantuntijaryhmä sai joulukuussa valmiiksi ehdotuksen toimenpideohjelmaksi, jolla kotimaan liikenteen kasvihuonekaasupäästöt voidaan poistaa vuoteen 2045 mennessä. Hiilettömään liikenteeseen tarvitaan mm. nolla- ja vähäpäästöisiä autoja sekä uusiutuvia polttoaineita. Toisaalta joukko suomalaisia tutkijoita on ehdottanut, että kaikki bensiini- ja dieselkäyttöiset autot kiellettäisiin kahdeksan vuoden sisällä ja jotkin puolueet ovat tähän tarttuneet.

Östman huomauttaa, että Suomi on kuitenkin jo nyt hyvää vauhtia siirtymässä monipuolisen ilmastoviisaan teknologian käyttöön.

– Eikä kaikilla ole varaa hankkia sähköautoa vielä seitsemän vuoden kuluttua, hän toteaa.

–  Ilmastokeskustelusta on muodostunut asemasota fossiilisten polttoaineiden ja liikenteen sähköistämisen välillä, Östman kritisoi.

Käyttövoima voi myös perustua hybriditeknologiaan, biokaasuun, uusiutuvaan dieselpolttoaineeseen. Biokaasun ja uusiutuvien polttonesteiden tuotantoa tutkitaan ja edistetään Suomessa aktiivisesti ja tätä on syytä jatkaa. – KD-kansanedustaja Peter Östman

Hän muisututtaa, ettei asia ole niin mustavalkoinen, sillä myös polttomoottoriteknologian kehittämiseen panostetaan ja teknologia kehittyy edelleen.

– Käyttövoima voi myös perustua hybriditeknologiaan, biokaasuun, uusiutuvaan dieselpolttoaineeseen. Biokaasun ja uusiutuvien polttonesteiden tuotantoa tutkitaan ja edistetään Suomessa aktiivisesti ja tätä on syytä jatkaa, Östman toteaa.

– Joidenkin puolueiden ja useiden EU-maiden ajama polttomoottoriautojen täyskielto on joka tapauksessa järjetön ehdotus, sillä kielto koskisi myös biokaasuautoja sekä biodieselin ja bioetanolin käyttöä.

– Pelkästään biokaasun teknistaloudelliseksi potentiaaliksi Suomessa arvioidaan vähintään 100 000 henkilöautoa. Raskaaseen liikenteeseen se soveltuu myös hyvin. Teknologiaa tärkeämpää onkin tarkastella sitä, mitä autoihin tankataan ja paljonko ne kuluttavat. Myös huoltovarmuuden vuoksi Suomikin tarvitsee jonkin verran eri energialähteitä käyttävää ajoneuvokantaa.

– Yhden kortin varaan ei pidä laskea kaikkea.

 

Ylös