– Suomalaista yhteiskuntaa on mahdoton syvällisesti ymmärtää tuntematta Raamattua, Päivi Räsänen puolustaa oman uskonnon opetusta

8.1.2020 klo 20:38 Politiikka Samuli Rissanen

– Oman uskonnon opetuksesta luopuminen ja yhteiseen elämänkatsomustietoon siirtyminen toisi katsomusopetuksen sisään samat jännitteet, jotka ovat kärjistyneet koulun joulu- ja kevätjuhlien kohdalla, Päivi Räsänen arvioi.

Kristillisdemokraattisen eduskuntaryhmän puheenjohtaja Päivi Räsänen sanoo, että viimepäivien keskustelu uskonnonopetuksesta vilisee virheellisiä käsityksiä.

Opetusministeri Li Andersson sai useiden eduskuntaryhmien puheenjohtajilta tukea tavoitteelle uskonnonopetuksen korvaamisesta elämänkatsomustiedolla. Myös Ylen 7.1 julkistamassa kyselyssä peräti 70 prosenttia suomalaisista kertoi kannattavansa ehdotusta.

Oman uskonperinnön tunteminen ja sisäistäminen antaa valmiuksia ymmärtää muita uskontoja.

Räsänen epäilee, että vastanneilla on virheellisiä käsityksiä nykyisen uskonnonopetuksen sekä elämänkatsomustiedon sisällöstä.

– Elämänkatsomustiedossa uskontotiedon osuus on hyvin ohut. Oman luterilaisen uskonnonopetuksen puitteissa tutustutaan myös maailman uskontoihin.

– Koulujen uskonnonopetus ei ole enää vuosikymmeniin, sitten vuoden 1985 ollut tunnustuksellista eikä siihen sisälly uskonnonharjoitusta, Räsänen muistuttaa.

Hänen mielestään oman uskonnonopetusta tarvitaan edelleen.

– Historiallisesti kulttuuriset juuremme ovat vahvasti kristilliset. Agricola käänsi Uuden testamentin suomeksi ja samoihin aikoihin ensimmäisen suomenkielisen aapisen, ABCkirian.

– Yhteiskuntaamme on mahdotonta syvällisesti ymmärtää tuntematta Raamattua. Raamatun kertomukset, Jeesuksen opetukset ja Raamatun kirjakokoelman keskeiset sisällöt on tärkeää tuntea, vaikka itsellä ei olisi henkilökohtaista uskoa niiden totuudellisuuteen. Oman uskonnon opetus antaa mahdollisuuden tutustua näihin elämänkatsomustietoa syvemmin, Räsänen perustelee.

Vaikka maahanmuuttajien ja uskonnottomien uskonnonvapautta pitää kunnioittaa, sillä perusteella ei pidä romuttaa kirkkoihin kuuluvien lasten oikeutta saada oman uskonnon opetusta, Räsänen sanoo.

– Kaikille yhteistä uskontotietoa voisi verrata kieltenopetukseen, jossa opetettaisiin sekaisin kaikkia kieliä. Oman äidinkielen oppiminen luo pohjan muiden kielten opiskeluun.

Myös uskonnollinen lukutaito, jota tarvitaan enenevästi kulttuurien kohdatessa, syntyy parhaiten oman uskonnon opetuksen kautta. Oman uskonperinnön tunteminen ja sisäistäminen antaa valmiuksia ymmärtää muita uskontoja.

– Oman uskonnon opetukseen sisältyy paljon etiikan ja maailmankatsomusten arviointia. Eettinen näkemys eli käsitys oikeasta ja väärästä, ankkuroituu aina johonkin maailmankatsomukseen. Ei ole olemassa arvoista vapaata etiikkaa, Räsänen muistuttaa.