”Suomessa ei ole koulupakkoa vaan oppivelvollisuus” – Essayah arvostelee hallituksen esitystä oppivelvollisuusiän nostamisesta
3.10.2020 klo 18:31 Politiikka Samuli Rissanen
Kristillisdemokraattien puheenjohtaja Sari Essayah arvostelee hallituksen ensi viikolla eduskuntaan tulevaa esitystä oppivelvollisuusiän nostamisesta.
Varsinais-Suomen KD-piirin syyskokouksessa Aurassa puhunut Essayah on pahoillaan siitä, että oppivelvollisuuspakko vie resurssit ja voimavarat kohdennetuilta tukitoimilta, joita useimmat erityistarpeiset oppijat kaipaisivat koulupudokkuuden estämiseksi perusasteelta toiselle asteelle siirryttäessä.
Essayah muistutti, että ongelma ei tälläkään hetkellä ole se, etteikö toiselle asteelle haeta, siellä ei vain pysytä, koska valmiudet ja vaatimukset eivät kohtaa.
– Hallitus on varmaan unohtanut, että kotiopetus on Suomessa laillinen vaihtoehto suorittaa oppivelvollisuus. Oppivelvollisuusiän nosto voi johtaa siihen, että vaatimus toisen asteen suorittamiseen kotiopetuksella lisääntyy
– Opinnot joko jäävät aloittamatta tai keskeytyvät pian. Se, että hallitus käyttää resurssit niille, joilla ei ole ongelmia oppimisessa, on erikoista. Taloudellisesti resurssit hallitus siis kohdentaa siihen, että vuorineuvosten lapsetkin saavat ilmaiset läppärit, mutta henkilökohtaista tukea opintoihinsa tarvitsevat jäävät vähemmälle, Essayah sanoo.
Hän ihmetteli myös, onko hallitus unohtanut, ettei Suomessa ole koulupakkoa, ainoastaan oppivelvollisuus.
– Hallitus on varmaan unohtanut, että kotiopetus on Suomessa laillinen vaihtoehto suorittaa oppivelvollisuus. Oppivelvollisuusiän nosto voi johtaa siihen, että vaatimus toisen asteen suorittamiseen kotiopetuksella lisääntyy.
– Kuinka silloin aiotaan huolehtia opetuksen laadusta ja tarvittavista opetusympäristöistä? Vai aikooko hallitus säätää vielä koulupakonkin, Essayah hämmästelee.
Lisäksi hän muistutti, että kotiopetuksen järjestäminen vaatii vanhemmilta paljon. Nykyisellään perusopetuksessa lapsen huoltaja vastaa perusopetuksen oppimäärää vastaavien tietojen saavuttamisesta ja oppivelvollisen edistymisestä.
– Kuka toisella asteella olisi tästä vastuussa, Essayah kysyy.