Peter Östman: ”Marinin hallitus ei osaa tehdä kokonaisvaikutusarviota polttoaineverotuspäätöksessään”

21.11.2020 klo 14:06 Kotimaa Kristiina Kunnas

Peter Östman arvostelee Marinin hallitusta siitä, ettei se ole osannut tehdä kokonaisvaikutusarviota energia- ja polttoaineverotuspäätöksissään. – Ilmastokysymys ei ratkea sillä, että Suomen teollisuus muuttaa muihin maihin, Östman huomauttaa.

– Suomi yrittää Marinin hallituksen päätöksillä olla ilmastokysymyksessä primusluokkaa – mutta se ei ole osannut tehdä kokonaisvaikutusarviota. Silloin voi mennä kunnolla metsään, Östman arvostelee.

Kansanedustaja ja Kristillisdemokraattien 1. varapuheenjohtaja Peter Östman puhui polttoaine- ja energiaverotuksesta KD-Kompassi -haastattelussa. Koko radio-ohjelman voi kuunnella täältä.

Hän huomauttaa, että päätösten kohdalla pitää miettiä, miten ne vaikuttavat Suomen teollisuuden kilpailukykyyn, jotta meillä säilyvät työpaika, ja miten ne vaikuttavat kansalaisten  jokapäiväiseen elämään.

Östman analysoi tieliikenneverotusta. Se koostuu polttoaineverosta, autoverosta ja ajoneuvoverosta.

–  Nämä yhdessä arvonlisäverojen kanssa tuovat valtion kassaan vuodessa kahdeksan miljardia euroa.

– Tästä polttoaineveron ja arvonlisäveron osuus on jo neljä miljardia euroa.

Marinin hallitus on jo kerran nostanut polttoaineveroa. Nyt kaavaillaan korotusta, joka voisi nostaa polttoainelitran hintaa jopa 40 senttiä.

Östmanin mielestä hallituksen suunnitelmat ovat menneet aivan liian pitkälle

– Suurin osa suomalaisista ei ymmärrä tällaista pelkästään ilmastosyistä tapahtuvaksi.

– Hallituksen sisälläkin käy tuuli, Östman väittää.

– Keskusta haluaa lisätä biopolttoaineiden käyttöä ja poistaa polttoaineveron kokonaan. Millä he kattaisivat neljän miljardin loven?

Digitaaliset tietullit eivät ole saaneet kansalaisilta suosiota.

Östmanin mielestä hallituksen suunnitelmat ovat menneet aivan liian pitkälle.

– Maaseutu tyhjenee ja kasvukeskukset jatkavat kasvuaan. Maaseudun asuntojen arvo laskee minimiin ja taloja joudutaan jopa purkamaan. Puutaloissa olisi hiilinielua, mutta kaupunkien uudet asuntoalueet ja niiden rakentaminen aiheuttavat paljon päästöjä. Vaikutusten arviointeja pitäisi tehdä kokonaisuuksista.

– Jos polttoaineverot nousevat, ei ole varaa asua maaseudulla. Saati, että olisi varaa hankkia sähköauto.

– Polttoaineveron korotus on myös teollisuudelle erittäin paha isku. Suomi on pitkien etäisyyksien maa.

Östman muistuttaa, että ilmastokysymyksiä ei ratkaista sillä, että Suomen teollisuus siirtyy muihin maihin.

– Eikä veroja korottamalla ratkaista muun maailman ongelmia!

KD-Kompassi -ohjelmia jo vuodesta 2008

Kristillisdemokraatit on tuottanut KD-Kompassi -ohjelmia Radio Deille jo vuodesta 2008. Peter Östman on Ismo Portinin haastattelussa polttoaineveroista ja Marinin hallituksen päätöksistä, Radio Dei ma 23.11. klo 22.40. Tai kuuntele KD-Kompassi täältä.

Ylös