– Unelma Vaasan ja Uumajan välisestä sillasta elää vahvana, Peter Östman muistuttaa

16.9.2021 klo 09:02 Eduskunta Samuli Rissanen

– Merenkurkun yli seilaa nyt uusi laiva, mutta siitä huolimatta myös unelma sillasta Vaasasta Uumajaan on vahvasti elossa, Peter Östman kertoo.

Kristillisdemokraattien kansanedustaja ja varapuheenjohtaja Peter Östmän korostaa arktisessa strategiassa kahtai tärkeää osa-aluetta: arktista osaamisesta ja infrastruktuurisa ja logistiikaa.

– Merenkurkun yli seilaa nyt uusi laiva, mutta siitä huolimatta myös unelma sillasta Vaasasta Uumajaan on vahvasti elossa, hän kertoi eduskunnassa.

Viime kesänä julkisuuteen tullut suomalaistutkijoiden laskelma herätti huomiota, ja ranskalainen, brittiläinen ja israelilainen yritys lähestyivät Merenkurkun neuvostoa. Yritykset ovat tehneet omat laskelmansa, miten silta voitaisiin rakentaa ja rahoittaa.

Kiinteä yhteys eli silta voisi olla ilmastotie ilmastokartan sijaan

– On hyvä muistaa, että käynnissä ovat aika isot akkuklusterit sekä Suomessa että Ruotsissa ja suora siltayhteys edistäisi paitsi elinkeinoelämän kilpailukykyä myös päästöjen vähentämistä, kun liikenneyhteydet paranevat. Kiinteä yhteys eli silta voisi olla ilmastotie ilmastokartan sijaan, Östman sanoi.

Kristilisdemokraattien puheenjohtaja Sari Essayah muistutti, että arktinen neuvosto on keskittynyt ympäristö- ja tutkimusyhteistyöhön.

Näiden luonnonrikkauksien käyttöönottoon keskittyvien sopimusten rinnalle on hänen mukaansa kasvanut selkeästi tarve kehittää myös alueen kansainvälistä turvallisuuspoliittista hallinnointia.

– Suomella ei ole omia aluevaatimuksia, ei myöskään luonnonvarojen hyödyntämiseen liittyviä vaatimuksia, ja niinpä meidän maamme soveltuisi hyvin neutraalina toimijana tällaisen turvallisuuspoliittisen yhteistyön ja siihen keskittyvän kokouksen koollekutsujaksi, Essayah arvioi.

Ylös