Tommi Terä ohjeistaa vaalikampanjanjointiin: Osallistu tapahtumiin, ole näkyvillä somessa, kirjoita mielipiteitä, ota asiantuntevasti kantaa
21.9.2022 klo 22:35 Henkilöt Kristiina Kunnas
– Tavoitan äänestäjät olemalla läsnä mahdollisimman monessa tapahtumassa sekä olemalla yhteydessä ystäviin ja tuttuihin, Tommi Terä vinkkaa.
KD Nuorten pääsihteeri ja Turun Kristillisdemokraattien puheenjohtaja Tommi Terä antaa vinkkejä vaalikampanjaan. Eikä sitä tiedä, vaikka hän olisi itsekin vielä eduskuntavaaliehdokkaana.
Tommi Terä muistuttaa, että aktiivinen on oltava ei vain vaaleissa vaan myös vaalien välissä.
– Pitää olla näkyvillä niin lehtien mielipideosastoilla kuin sosiaalisessa mediassa.
– Lisäksi pyrin ottamaan selvää uusista kokonaisuuksista ja lisäämään siten tietoani yhteiskunnallisista asioista. Nämä ovat tärkeitä perustuksia aina seuraavia vaaleja varten, Terä toteaa.
Kampanjan raamit tehdään sen mukaan, millaiset edessä olevat vaalit ovat, minkäkokoinen budjetti ja millainen oma elämäntilanne.
– Kampanjan tarkoitus on saada mahdollisimman suuri näkyvyys ja kattavuus äänestysalueella. Siksi on pohdittava laajasti eri mainostamisen vaihtoehtoja. Maksulliset palvelut kannattaa kilpailuttaa.
Ehdokkaan on tärkeää muistaa kampanjoida omana itsenään.
Oma persoona kannattaa tuoda näkyvästi mukaan.
– Oma persoona kannattaa tuoda näkyvästi mukaan, Tommi Terä kannustaa.
– Ajattelen, että ihmisten kohtaaminen on kampanjan kärki. Haluan ehdokkaana olla saavutettavissa ja lähellä ihmistä, jotta pääsen kuulemaan ja keskustelemaan yhteiskunnasta ja siihen liittyvistä huolista, joita heillä on.
– Kaikki tämä valmistaa tulevaan luottamustoimeen, sillä siellä edustan itseni sijaan koko äänestäjäkuntaani.
Tommi Terä nostaa osallistumisen tapahtumiin erittäin korkealle.
– On ensisijaisen tärkeää tulla mukaan teltta-, tori- ja muihin vaalitapahtumiin.
– Toisaalta taas lehtikirjoitukset, omat esitteet, videotaulumainokset, lehtimainokset sekä näkyminen sosiaalisessa mediassa ovat tärkeitä. Lisäksi beach flag ja muut näkyvyyden lisääjät ovat taustalla tukemassa, Terä luettelee.
Taustatiimi auttaa ehdokasta monissa käytännön asioissa, kuten jakamalla esitteitä ja tulemalla mukaan tapahtumiin.
Hyvä ydintiimi on Terän mukaan 5–10 henkilöä. Laajemmassa kampanjatiimissä voisi olla 20–50 henkeä.
– Vaalitiimin tärkeyttä ei voi liikaa korostaa. Tiimin apu ja tuki on korvaamattoman tärkeää niin käytännön toimissa kuin tsemppaamisessakin.
– Ympäröi itsesi ihmisillä, jotka uskovat sinuun, Terä kannustaa.
Ympäröi itsesi ihmisillä, jotka uskovat sinuun.
Lisäksi kannattaa kampanjoida yhdessä muiden ehdokkaiden kanssa.
Terän mielestä on järkevää pohtia ja päättää selvät kohderyhmät.
– Esimerkiksi minulla luonnostaan valikoituvat kohderyhmäksi tietenkin opiskelu- ja harrastusympäristö sekä ystävät ja läheiset.
– Toisaalta päättäjänä tavoittelen yleistä ja yhteistä hyvää, ja olen edustaja jokaiselle.
– Sen haluan tuoda esille harkituissa ja tietoon pohjautuvissa kannanotoissani.
Terä kehottaa ottamaan kantaa asiantuntevasti.
– Uskon äänestäjän arvostavan sitä, että ehdokas on paneutunut niihin asioihin, joihin äänestäjä äänellään ehdokkaan valtuuttaa.
Hän uskoo äänestäjälle merkitsevän, että ehdokas tekee ahkeraa ja pitkäjänteistä työtä.
– Kyllä se tekee vaikutuksen, että on aktiivinen vaalien välillä ja haluaa kehittyä ja oppia lisää. Sekä se, että on halu kuunnella ja kuulla ihmistä.