Viljami Haavisto KD:n markkinointi- ja viestintäsuunnittelijaksi: ”Kuin paluu kotiin”

12.3.2024 klo 13:42 Henkilöt Kristiina Kunnas

Viljami Haavisto aloitti helmikuussa Kristillisdemokraattien viestintä- ja markkinointisuunnittelijana.

– Tosi mukava on olla takaisin. Niin paljon oli lämpimiä ja hyviä muistoja, että tuntui kuin olisin kotiin palannut, Viljami Haavisto toteaa.

Puolue on ennestään tuttu, sillä Haavisto toimi KD:n nuorisojärjestön KD Nuorten pääsihteerinä 2018–21 ja oli puolueen 2. varapuheenjohtaja vuosina 2019–21.

Työn alku osui hetkeen, jossa presidentinvaalien ensimmäinen kierros oli juuri käyty. Takana oli Sari Essayah’n tiivistahtinen, koko Suomen läpi kiertänyt Pressayah-kampanja.

–  Tämä oli paras mahdollinen aika aloittaa – hetken rauha ennen EU-vaalikampanjaa.

Puolueitten vaalikoneistot ovat kovilla, sillä puoleentoista vuoteen on pakattu neljät valtakunnalliset vaalit: alkuvuodesta presidentinvaalit, sitten Euroopan parlamentin kesäkuussa, ja huhtikuussa 2025 supervaalit eli yhdistetyt alue- ja kuntavaalit.

Haavisto siirtyi Kristillisdemokraatteihin turkulaisen HC TPS:n viestintäpäällikön paikalta.

Paljon samoja mekanismeja voidaan käyttää niin yrityksen kuin puolueenkin markkinoinnissa ja viestinnässä. Kun yritys markkinoi palveluaan, sen onnistumista kykenee paremmin mittamaan.

– Politiikassa seuranta on vaikeampaa, Haavisto pohtii.

– Emme tiedä, käykö mainoksemme tai viestimme katsoja tai klikkaaja myös äänestämässä meitä.

Haavisto kuuluu 27-vuotiaana sukupolveen, jota kutsutaan diginatiiviksi.

– On totta, että ymmärrän varsin hyvin sosiaalisen median ja digitaalisen ympäristön päälle, mutta tykkään edelleen painetusta mediasta, esimerkiksi esitteistä ja taiton suunnittelusta.

Ymmärrän varsin hyvin sosiaalisen median ja digitaalisen ympäristön päälle, mutta tykkään edelleen painetusta mediasta.

Hän kertoo keräilevänsä kirjoja ja lukevansa perinteistä kirjaa, mutta kuuntelevansa äänikirjoina elämäkertoja, varsinkin jos lukijana on kirjan päähenkilö.

– Kaikki viestintä kiinnostaa, mutta oma painopiste on vahvasti visuaalisessa puolessa.

–  Nykyään tulee kauheaa vauhtia kaikkea uutta, uusia alustoja, uusia tapoja vaikuttaa ja viestiä, jopa niin, että on vaikea pysyä perässä.

– Toisaalta pitää aina miettiä, onko järkeä käyttää kaikkeen aikaa, Haavisto miettii.

Haavisto haluaa tarjota KD-toimijoille työkaluja viestin välittämiseen

Haavisto suhtautuu työtehtäväänsä suurella mielenkiinnolla.

– Koen, että tavoitteenani on päästä tarjoamaan puolueen kenttäväelle ja toimijoille parempia työkaluja viestin välittämiseen.

– Tämä pitää sisällään koulutusta ja erilaisia koulutusmateriaaleja sekä ihan suoria työvälineitä, kuten esimerkiksi leiskapohjia someen, Haavisto luettelee.

Hän myös suunnittelee uudistetun graafisen ohjeiston entistä parempaa haltuunottoa puolueen viestinnässä sekä sen yhtenäistämistä.

Kevään töihin kuuluu myös EU-vaalimateriaalin luominen.

– Todella innoissani olen tekemässä EU-vaali-ilmettä.

Hän haluaisi nähdä puolueen viestinnässä nykyistä enemmän kasvoja.

–  Näkyvillä pitäisi olla lisää erilaisia ja eri taustoista tulevia persoonia.

 

Viljami Haaviston tavoitteena monikanavainen viesti

KD:n markkinointi- ja viestintäsuunnittelijana helmikuussa aloittanut Viljami Haavisto myöntää, että viestinnän ja markkinoinnin suunnittelu on tutkimusmatka.

– Tavoittelemme monikanavaista viestimistä ja some-markkinointia. Tulosten, vaikutusten ja saavutusten arvioiminen on silti vaativaa.

Vaihtaessaan HC TPS:n viestintäpäällikön paikalta Kristillisdemokraattien viestintä- ja markkinointisuunnittelijaksi Haavisto sai innostavia onnitteluja.

– Sain kuulla monelta sellaiseltä, jotka ovat puolueen ulkopuolisia, että KD:llä on heidän mielestään paljon kasvupotentiaalia.

Puolueen viesti on saatava ajankohtaiseksi ja kuultavaksi.

– Tämä tarkoittaa tietenkin sitä, että puolueen viesti on saatava ajankohtaiseksi ja kuultavaksi.

Markkinoinnin tekijä pohtii sitä, mikä on sellainen viesti, jolla ihmisen saisi hyppäämään kynnyksen yli: kannattamaan ja äänestämään kristillisdemokraattia.

– Puolueen viestiä on kirkastettava kovaa vauhtia muuttuvassa ajassa.

– Ympärillämme on paljon asioita, jotka tuntuvat pähkähulluilta. Meidän on oltava järjen ääninä.

 

 

 

 

 

 

 

 

Ylös