Matkapuhelin yhä suositumpi laite internetin käyttöön

22.11.2017 klo 11:47 Politiikka Samuli Rissanen

Internetiä käytetään pääasiassa asioiden hoitamiseen, viestintään, medioiden seuraamiseen ja tiedonhakuun. Asioinnista verkossa hoidetaan yleisimmin pankkiasioita.

Suomalaiset käyttävät internetiä paljon. 73 prosenttia väestöstä käytti nettiä useasti päivässä vuonna 2017. Alle 55-vuotiaiden ikäryhmissä nettiä käyttävät kaikki. Tiedot käyvät ilmi Tilastokeskuksen vuoden 2017 väestön tieto- ja viestintätekniikan käyttö ‑tutkimuksesta.

Vuonna 2017 verkkopankkia oli viimeisen kolmen kuukauden käyttänyt 82 prosenttia 16–89-vuotiaista. Verkon kautta oli viimeisten kolmen kuukauden aikana ostanut tavaroita tai palveluita 52 prosenttia suomalaisista.

Myös viranomaisten ja muiden julkisten palveluiden kanssa asioidaan yhä yleisemmin internetin kautta. 60 prosenttia suomalaisista oli lähettänyt netin kautta virallisen lomakkeen.

Se osa sosiaalista media, joka liittyy verkkouutisten välittömään kommentointiin, blogeihin ja keskustelupalstoihin on menettänyt suosiotaan.

Matkapuhelin on yhä suositumpi laite netin käyttöön. Vuonna 2017 68 prosenttia 16–89-vuotiaista suomalaisista oli käyttänyt internetiä matkapuhelimella, liikkuessaan kodin ja työpaikan ulkopuolella. Muiden mobiilikäyttöön soveltuvien laitteiden kuten kannettavien tietokoneiden tai tablettien nettikäyttö kodin ja työpaikan ulkopuolella ei ole kasvanut edellisestä vuodesta.

Yhteisöpalvelut ovat yhä suositumpia, 16–89-vuotiaista jo kuusi kymmenestä seuraa niitä. Seuraaminen on kasvanut muutamilla prosenttiyksiköillä vuosittain.

Sen sijaan se osa sosiaalista media, joka liittyy verkkouutisten välittömään kommentointiin, blogeihin ja keskustelupalstoihin on menettänyt suosiotaan.

Viisi prosenttia 16–89-vuotiaista suomalaisista oli vuokrannut majoitusta suoraan yksityishenkilöltä internetissä toimivan välityssivuston kautta viimeisen vuoden aikana. Yleisintä yksityismajoituksen vuokraaminen oli 35–44-vuotiaiden ikäryhmässä.

Yksityishenkilöiden tarjoamia maksullisia kyytejä oli vastaavalla tavalla hankkinut vain neljä prosenttia suomalaisista.

Ylös