Talous ja työllisyys toivat Kristillisdemokraatit Saloon

28.1.2016 klo 11:47 Politiikka Samuli Rissanen

Kristillisdemokraattien eduskuntaryhmän puheenjohtaja Peter Östman uskoi Salon kykenevän houkuttelemaan yritysinvestointeja ulkomailta. Puolueen puheenjohtaja Sari Essayah puolestaan luotti, että ”tunnin juna” liittäisi Salon pääkaupunkiseudun imuun.

– Talous ja työllisyys on myös syy sille, miksi valitsimme Salon talvikokouksen pitopaikaksi, kertoo Kristillisdemokraattisen eduskuntaryhmän puheenjohtaja Peter Östman.

Matka Salosta Lohjan kautta Helsinkiin taittuisi nopeimmillaan 43 minuutissa.

Talouden alamäestä ja erityisesti Nokian vaikeuksista kärsineellä kaupungilla on Östmanin mielestä kuitenkin kaikki edellytykset houkutella ulkomaisia investointeja ja luoda uusia työpaikkoja.

– Täällä on koulutettua ja osaavaa työvoimaa, valmiita tuotantolaitoksia, infrastruktuuri on kunnossa ja sijainti Turun ja pääkaupunkiseudun välissä on lähes ideaalinen.

Salon kaupungin johto kertoi kiinalaisten yrittäjien ja investoijien kiinnostuneen kaupungista, mutta Östman uskoi, että markkinointi Yhdysvaltoihin saattaisi houkutella isoja kaloja.

– Olen tavannut useita amerikkalaisia yrittäjiä ja vielä rikkaita sellaisia, joilla on suomalaiset juuret. Heidän isovanhempansa ovat kotoisin Suomesta, mutta he eivät ole koskaan edes käyneet Suomessa. Eräs multimiljonääri sanoi minulle, että potentiaali olisi suuri.

Kristillisdemokraattien puheenjohtaja Sari Essayah puolestaan muistutti, että Varsinais-Suomen pitkäaikainen haave, niin sanottu ”tunnin juna” liikahti eteenpäin, kun Liikennevirasto esitti tiistaina laskelmiaan.

Vaihtoehtoina on, että nykyistä rantarataa parannettaisiin tai Helsingin ja Turun välille rakennettaisiin uusi rata, joka kulkisi Lohjan kautta.

Matka Salosta Lohjan kautta Helsinkiin taittuisi nopeimmillaan 43 minuutissa.

Essayah’n mukaan uusi ratayhteys tukisi Salon ja Lohjan kasvupyrkimyksiä, ja rantarata jäisi puolestaan paremmin paikallisliikenteen käyttöön.

– ”Tunnin juna” muodostaisi yhdessä moottoritien kanssa käytävän, jonka varrelle syntyisi varmasti uutta kasvua ja toimeliaisuutta, Essayah sanoi KD:n eduskuntaryhmän talvikokouksessa Salossa tänään.

Nyt liikennevirasto jatkaa selvittelyä ja suunnitteluun haetaan EU:n tukea.

Koko ratayhteydelle pitäisi laatia yleis- ja ratasuunnitelmat. Suomi on ehdottanut eurooppalaiseen investointiohjelmaan Helsingin ja Turun välisen nopean ratayhteyden edistämistä.

– Omasta puolestani kannatan sitä lämpimästi, ja toivon, että hallitus ryhtyisi edistämään hanketta pikaisesti, Essayah kertoo.

Kristillisdemokraatit kuulivat aamulla Salon kaupungin johdon terveiset, että työllisyyden hoidon kustannukset ovat suuria ja valtion työllistämistoimia tarvittaisiin avuksi. Palkkatuki ja starttiraha loppuivat Salossakin viime vuonna kesken.

Essayah kertoi, että KD esitti sekä palkkatukeen että starttirahoihin korotusta, mutta myöskin mallia, jossa työttömyysturva otettaisiin aktiivikäyttöön eli 100 viimeisen päivän osalta ansiosidonnaista voisikin käyttää palkkatukeen tai starttirahaan.

Kristillisdemokraattien päivä Salossa jatkuu iltapäivällä yritysvierailun merkeissä. Ryhmä tutustuu elämyskeskus Astrumiin, joka sijaitsee Saloran tehtaan entisissä tiloissa.

Ylös