”Haluamme hyötyä Helsinki-Pietari -kehityskäytävästä” – Kotka kuihtuu ilman suunnanmuutosta

1.9.2016 klo 23:27 Kotimaa Kristiina Kunnas

– Valtaväylämme ovat E18 ja Suomenlahti, ja sijaitsemme Helsinki-Pietari -kehityskäytävällä. Haemme vahvuuksia, joilla pärjäämme, kertoi Kotkan kaupunginjohtaja Henry Lindelöf.
Kotka kuihtuu ilman isoa suunnanmuutosta.

Kotkan kaupunginjohtaja Henry Lindelöf puhui Kristillisdemokraattisen eduskuntaryhmän kesäkokouksen osallistujille.

Kymenlaakson merenrantakaupunki Kotka tunnettiin pitkään kansantaloudellisesti merkittävänä teollisuus- ja vientikaupunkina.

Tämä on sellulossateollisuuden kehto, jonka satama ja raskas teollisuus ovat hiipuneet. Tilalle on tullut logistiikka.

– Tämä on sellulossateollisuuden kehto, jonka satama ja raskas teollisuus ovat hiipuneet. Tilalle on tullut logistiikka, totesi kaupunginjohtaja Henry Lindelöf.

– Välillä tuntuu, että olemme Lappeenrannan kanssa Tali-Ihantala, joka ottaa vastaan sen kaiken huonon, mikä nyt Venäjän kanssa toimimisessa on tapahtunut.

– Valtaväylämme ovat E18 ja Suomenlahti. Sijaitsemme Helsinki-Pietari -kehityskäytävällä ja siitä meidän on löydettävä ne vahvuudet, joilla pärjäämme.

Lindelöf huomauttaa, että Kotkan työttömyysprosentti on korkea, yli 20.

– Katukuva on surullinen, hän myöntää.

Hyviäkin suunnitelmia on.

– Kanta-sataman alueelle Wellamo-merikeskuksen lähettyville on syntymässä viihdemaailma, johon tulee outlet-keskus hotelleineen ja ravintoloineen. Se on yksityistä investointia. Me tarvitsisimme myös messu- ja kongressikeskuksen, jotta saisimme elinvoimaa.

– Kun ammattikorkeakoulun uusi kampus rakennetaan samalle alueelle, syntyy iso vetovoimakeskittymä, Lindelöf kertoo.

Ensi kesänä Kotka saa joka tapauksessa paljon matkailijoita, sillä purjelaivojen Tall Ship Race tuo valtavan määrän kävijöitä. Lisäksi tulee ainakin kolme jättimäistä risteilylaivaa. Ensi kertaa risteilymatkustajat kokevat, millaista on viettää neljä-viisi tuntia Kotkan kaltaisessa pikkukaupungissa. Kotkassa on noin 54 000 asukasta.

Kotka ja Kouvola ovat vääntäneet kättä sote-uudistuksesta. Kotkan Carea on Kymenlaakson sairaanhoito- ja sosiaalipalvelujen kuntayhtymä, Kouvolassa puolestaan on Ratamo-keskus, kaupungin suurin kehittämishanke. Se tähtää perusterveydenhuollon, sosiaalipalvelujen ja erikoissairaanhoidon yhdistämiseen toimivaksi kokonaisuudeksi.

 

 

 

 

Ylös